Dinsdag 12 september verscheen er een artikel in de media, dat Belgische professoren de kerncentrale in Doel te onveilig vinden om actief te blijven. Ook zou de burgemeester van Bergen op Zoom een brief hebben gestuurd aan alle burgemeesters in de regio, met het verzoek het verzet tegen het openhouden van de kerncentrale Doel te steunen.
De kernreactoren in Doel en Tihange zouden in te slechte staat zijn, voornamelijk ivm de scheuren in de wand.
Nederlandse en Zeeuwse overheden willen graag meebeslissen over het wel of niet langer openhouden van de kerncentrale in Doel, omdat veel inwoners van Zeeland en West-Brabant in de gevarenzone wonen. Belgen voeren daar vooralsnog niets voor.
Nederland en België zullen voortaan intensief informatie uitwisselen over beveiliging en stralingsincidenten. Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend op veiligheidsgebied.

1. Heeft u de brief van de burgemeester in Bergen op Zoom ontvangen?
Nee, deze brief is niet door ons ontvangen.
2. Zo ja, steunt u de oproep van de burgemeester en tekent u ook verzet aan?
In algemene zin steunen wij alle initiatieven die kunnen bijdragen aan een zo goed mogelijke veiligheidssituatie in en om kerncentrales of andere risicovolle objecten.
Zoals hieronder weergegeven zijn wij vanuit het Algemeen Bestuur van de VRZ actief betrokken bij de veiligheidssituatie bij de kerncentrales over de landsgrenzen. Zie antwoord 4.
3. Zo nee, waarom niet?
4. Bent u actief betrokken bij de gesprekken over bovenstaand onderwerp in samenspraak met uw collega’s?
De dertien Zeeuwse burgemeesters hebben over dit onderwerp veelvuldig overleg in het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland. Vanuit het AB van de VRZ zijn de gevoelens van onveiligheid in Zeeland als grensprovincie doorgegeven aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zowel ambtelijk en bestuurlijk is er veelvuldig contact over de veiligheidssituatie in en om de kerncentrales over de landsgrenzen. Hierbij is vanuit de VRZ ook veelvuldig overleg met de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant.
5. Indien u niet actief betrokken bent, wat gaat u doen om onze inwoners te beschermen tegen mogelijke ongelukken met de kerncentrale(s) in Doel en Borssele?
Zoals gezegd zijn de dertien Zeeuwse gemeentebesturen actief betrokken bij de veiligheidssituatie in en om de kerncentrales over de landsgrenzen.
6. Denkt u dat met het uitdelen van jodiumpillen alle gevaar te voorkomen is?
Het uitdelen van jodiumpillen vormt een onderdeel van de totale aanpak om de bevolking zo goed mogelijk voor te bereiden op een incident met nucleaire straling.
7. Is er inmiddels al een goed en veilig evacuatieplan?
De VRZ en de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant hebben samen een programmaplan op gesteld, waarin is vastgelegd op welke wijze gezamenlijk wordt geacteerd op de specifieke nucleaire risico’s in Zuid West Nederland. Onderdeel van deze planvorming vormt ook de hierboven genoemde verstrekking van jodiumpillen. Onderdeel van de planvorming is ook een evaluatieplan. Daarnaast vormt een belangrijk onderdeel van het programmaplan het multidisciplinair opleiden, trainen en oefenen in het kader van stralingsincidenten.