Raadsvoorstel Besluitenraad 8-7-2020

Bestuursakkoord Compensatiepakket Markaz

GroenLinks Vlissingen was zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden waren bestuurlijk onfatsoenlijk. Door al deze negatieve ontwikkelingen ook breed uitgemeten in de media was het vertrouwen in Den Haag en het imago van Vlissingen zwaar beschadigd. Het is en was dit keer echt menens.

Het kabinet heeft er veel aan gedaan om het beschadigde vertrouwen te herstellen en tot een passende oplossing te komen. Met als inzet het team Wientjes dat voor een passende oplossing moest zorgen. Met daarbij de Vlissingse kanttekening: Wij accepteren dit keer geen loze beloftes maar een echte ruimhartige compensatie.

Ook GroenLinks heeft in maart van dit jaar een lijstje met onderstaande punten bij de heer Wientjes ingediend, compensatiemogelijkheden voor Vlissingen en Zeeland. Wij zien in het akkoord bijna alles waar wij aandacht voor hebben gevraagd terugkomen.

• Financiële vereffening voor de al gemaakte kosten.
  • Schadeloosstelling van betrokken bedrijven en organisaties.
  • Financiële compensatie voor de gemiste economische spin off.
  • Groene technologische ontwikkelingen (aan zee) nationaal en internationaal stevig positioneren. V-Check - van Blauwe naar Groene Waterstof
  • Infrastructuur/ bereikbaarheid (openbaar vervoer) verbeteren, extra intercity

In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie. Hierbij werken het onderwijs -o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent-, bedrijven en overheid samen aan onderzoek en innovatie. Deze bijzondere groene innovatieve samenwerking verder ondersteunen en uitbreiden en daarmee Zeeland en Vlissingen in de koploperpositie verstevigen en op de kaart zetten. Hiermee het werken / arbeid vergroenen en verjongen tevens van onze populatie.

• Breder inzetten op wetenschappelijk onderwijs een universiteit (dependance) in Vlissingen vestigen.
  • Nationale en internationale bekendheid bewerkstelligen en/of vergroten.
  • Ondersteuning onderwijs bemiddeling stageplekken en bedrijven.
  • Ondersteuning en stimulering bedrijven die aansluiten bij de richting van de opleidingen.

Daarbij zijn in het pakket als aanvullende compensatie voor Vlissingen opgenomen:

• Huisartsenopleiding
  • Gezondheidscentrum
  • Gasloze wijk
  • Een EBI Law Delta hadden wij ook niet zo snel zien aankomen, eerder hadden we op een multipurpose kazerne gerekend hoewel daar niet zo heel veel werkgelegenheid had ingezeten. GroenLinks vindt dan ook dat we het wiel niet opnieuw uit moeten vinden. Maar ons oor te luister moeten leggen in Vught.

Het proces

De Vlissingse en Zeeuwse belangen en de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan. Eenheid vormen en dat uitstralen, is zeker gelukt

De onderhandelaars en vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap hebben gezamenlijk en met elkaar opgetrokken.

We hebben de Vlissingse onderhandelaars gevraagd om tijdens de besprekingen het Vlissings belang met een uitstraling naar Zeeland nadrukkelijk onder de aandacht te houden. Dat is zeker gedaan.

Ook is gevraagd om de raad met regelmaat informeren over de inhoud en vorderingen van de onderhandelingen. De raad is tussentijds op de hoogte gehouden en heeft twee keer een gesprek met de heer Wientjes gehad.

Vragen aan de onderhandelaars:

• Heeft het compensatiepakket invloed op artikel 12

o Antw: in artikel 5.3 van de bestuursovereenkomst staat opgenomen dat deze compensatie buiten de kaders van artikel 12 valt.

o Fiche 1, rest 3,5 mio om vrij te besteden

• Is het college voornemens om informatie en tips and tools over de EBI LAW Delta in het land in te winnen?

o Antw: Ja dat gedaan we zeker doen

• Hoe wordt de compensatie toebedeeld aan Vlissingen?

o Antw: Dit wordt op zeer korte termijn met Provincie en Waterschap uit onderhandeld

• Hoe wordt de voortgang bewaakt vanuit Den Haag?

o Vanuit Den Haag wordt er een vaste contactpersoon aangesteld die de voortgang van het proces bewaakt.

• Komt er een Vlissingse Portefeuillehouder die het compensatiepakket blijft monitoren tot alle afspraken zijn gerealiseerd?

o Antw: Per portefeuillehouder zullen onderwerpen in behandeld worden

GroenLinks is zeer tevreden met wat onze onderhandelaars samen met de onderhandelaars van de Provincie, het Waterschap en team Wientjes in drie maanden voor elkaar hebben gekregen. GroenLinks ziet dit pakket als een ruimhartige compensatie met positieve kansen en mogelijkheden voor Vlissingen.

En ten slotte voorzitter wil ik, voor deze bijzondere inzet, namens GroenLinks Vlissingen een speciaal woord van dank richten aan: Wethouder Albert Vader, Wethouder John de Jonge en Burgemeester Bas van den Tillaar.

GroenLinks stemt in met het raadsvoorstel Bestuursakkoord “Compensatiepakket Marinierskazerne”

klik hier om het volledige Compensatiepakket Marinierskazerne te lezen

Jeroen Portier en Gorana Kordis