Vraag 1
Is het college het met ons eens dat taal de sleutel is voor emancipatie en participatie voor doven en slechthorenden? Zo nee, waarom niet?

Het antwoord: Ja.

Vraag 2
Is het college het met ons eens dat doven en slechthorenden zich, in het kader van het inclusief beleid, zelf moeten kunnen informeren over gemeentelijk beleid en zelf hun zaken met de gemeente moeten kunnen regelen op welk beleidsterrein dan ook? Zo ja, op welke wijze heeft het college dit geborgd?

Het antwoord: Ja. Zie antwoord op vraag 3 voor wat betreft de informatie op de website. Voor het inzetten van een tolk zie het antwoord op vraag 5.
We starten binnenkort met de Nulmeting Vlissingen Inclusief. Onderdeel van het traject om te komen tot die Nulmeting is een quickscanbijeenkomst. Het resultaat van deze bijeenkomst voor de medewerkers is onder meer inspiratie, vergrote kennis en verruimd bewustzijn over de betekenis van inclusie voor het eigen beleidsterrein.
    
Vraag 3
Kan het college aangeven op welke wijze de dienstverlening aan doven en slechthorenden nu plaatsvindt, en welke initiatieven genomen worden om ten aanzien van deze groep burger- en doelgroepgerichtiger te werken?

Het antwoord: Op de website van de gemeente Vlissingen wordt ingespeeld op de toegankelijk van de informatie. Niet alleen auditief maar ook op visueel gebied. Groter lettertype dan standaard gebruikelijk, ruim contrast (verhouding voor- en achtergrondkleuren), veel witruimte, navigatie ook via toetsenbord. Levert de informatie toch onduidelijkheden op of is deze niet begrijpelijk (genoeg) geformuleerd, dan kunnen bezoekers altijd contact opnemen voor verduidelijking, ook via een 1-op-1 gesprek. Gebruikt de bezoeker ook de voorleesfunctie, dan wordt de tekst, die wordt uitgesproken, opgelicht met een kleur (extra contrast).
Als er iemand aan de balie komt met een auditieve beperking dan gaan we op een rustige plek zitten.

Vraag 4
Welke ervaring heeft de gemeente Vlissingen met medewerkers met een auditieve beperking?

Het antwoord: Wij hebben sporadisch te maken met een medewerker met een auditieve beperking. Er worden dan maatwerkafspraken gemaakt, zodat de medewerker zo goed mogelijk kan functioneren. Ook in het algemeen is hier aandacht voor; in bijvoorbeeld de onboarding-app voor nieuwe medewerkers, die we nu aan het ontwikkelen zijn, worden de filmpjes ondertiteld.
Participatie aan het loket: in een rumoerige hal, is het voor een slechthorende uitermate inspannend, zo niet onmogelijk, het gesprek aan het loket te volgen.

Vraag 5
Hoe kijkt de gemeente aan tegen de gemeente Hoogezand-Sappemeer, waar een online tolk Nederlandse Gebarentaal is ingevoerd? Hoogezand-Sappemeer krijgt als eerste gemeente een online tolk Nederlandse Gebarentaal, meldt de gemeente. De tolk gaat gesprekken tussen ambtenaren en dove en slechthorende inwoners van Hoogezand- Sappemeer vertalen. Er is een aparte kamer waar de ambtenaar en de inwoner de tolk op een scherm zien. Zo hoeft de tolk Nederlandse Gebarentaal niet naar het gemeentehuis te komen. https://www.gemeente.nu/bestuur/doventolk-voor-hoogezandsappemeer/

Het antwoord: Wij maken vaker, voor anderstaligen, gebruik van tolken. Wij gaan op korte termijn onderzoeken of wij ook voor dove en slechthorende inwoners een tolk kunnen inschakelen.

Vraag 6
Hoe kijkt de gemeente aan tegen de Gemeente Ede, Gemeente Almere, Gemeente Amsterdam, Gemeente Berkelland en Gemeente Winterswijk waar de stadsloketten voorzien zijn van een loketcommunicatiepost; een multifunctionele oplossing met drie vormen van overdracht: een persoonlijke ringleidinglus, eigen streamer of hoofdtelefoon. De baliemedewerker spreekt in dit geval in een microfoon en de slechthorende bezoeker ontvangt dit rechtstreeks in zijn of haar hoortoestel of via een hoofdtelefoon. https://planplanadvies.nl/loket-communicatiepost-perfecte-hulpmiddel-vo…-

Het antwoord: Positief. Dit zijn aanpassingen, die we wellicht in de toekomst kunnen meenemen.

Vraag 7
Is het college bereid te onderzoeken welke initiatieven passend en haalbaar zijn ten aanzien van de toegankelijkheid van de gemeente voor deze groep burgers met een gehoorbeperking?

Het antwoord: Ja, zie de antwoorden op vraag 5 en 6.

Vraag 8
Is het college bereid mensen met een gehoorbeperking te betrekken bij de besluitvorming hierin?

Het antwoord: Ja.