De fracties van GroenLinks uit de gemeenteraad Vlissingen en Provinciale Staten Zeeland (PS) voelen een sterke behoefte om te reageren op uitlatingen van hun Tweede Kamer partijgenoot, mw. Isabelle Diks, vorige week bij de presentatie van de defensiebegroting 2020, onderdeel marinierskazerne. Voor ons blijft gelden: afspraak is afspraak!

Volgens de Tweede Kamerfractie van GroenLinks zou uit die begroting blijken dat de aanbesteding met nog eens een jaar uitgesteld wordt en ziet zij dat als een voorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Het zou daarom beter zijn maar af te zien van die aanbesteding en in te zetten op een multipurpose kazerne in Vlissingen ter vervanging. Dit zou snelle duidelijkheid opleveren voor zowel de betrokken gemeenten, provincies als de mariniers.

In een brief aan de Tweede Kamerfractie hebben de fracties van GroenLinks Vlissingen en PS Zeeland aangegeven dat een dergelijke insteek in hun ogen niet leidt tot snelle duidelijkheid en evenmin getuigt van een goede behartiging van de Zeeuwse belangen terwijl dat wel de afspraak is vanuit eerdere (werk)bezoeken aan Den Haag en Vlissingen.

De leiding van de korpsmacht heeft immers meerdere malen bevestigd dat de kazerne in Doorn qua grootte en mogelijkheden niet kan (gaan) voldoen aan de eisen van een up to date marinierskazerne; de betrokken Utrechtse besturen hebben onlangs nogmaals laten weten dat men zit te springen om  vrijgave van dat terrein voor nieuwe woonbestemmingen en een nieuwe zoektocht naar een eventuele andere locatie buiten Vlissingen zou opnieuw jarenlang gaan duren en dus geen enkele helderheid op korte termijn bieden.

Bovendien vinden bovengenoemde fracties het juist van goed bestuur getuigen dat je door alle partijen ondertekende afspraken en overeenkomsten – door het Rijk, Defensie, provincie Zeeland en gemeente Vlissingen – dient na te komen, ook al is er sprake van vertraging. Met nadruk stellen wij dat Vlissingen en Zeeland zich tot op heden keurig aan de afspraken gehouden hebben: het terrein wordt schoon en veilig opgeleverd, de infrastructuur zal tijdig klaar zijn en eventueel nog gewenste aanpassingen aan de kazerne/oefenterreinen kunnen meegenomen worden.

Aangezien er vanaf het begin gesteld is dat de komst van de marinierskazerne gezien moet worden als een compensatie voor het vertrek van veel rijksdiensten uit Zeeland, zien de fracties van GroenLinks uit Vlissingen en PS Zeeland best iets in het idee van een multipurpose kazerne, maar dan wel in een èn èn variant. Er is immers nog niets duidelijk over welke kant het opgaat met de Brexit en ook niet wat de gevolgen zijn voor Zeeland. Evenmin wat en wanneer we iets terug zouden zien van zo’n vervangende kazerne.

Vandaar dat genoemde Zeeuwse fracties van GroenLinks vasthouden aan de zekerheid van “afspraak is afspraak” voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen, temeer daar de staatssecretaris – en het kabinet – op geen enkele wijze laten merken daarvan te willen afzien.

Aangezien de Zeeuwse volksvertegenwoordigers en de dagelijks bestuurders worden aangesproken op de berichtgeving vanuit Den Haag hebben wij gemeend ons standpunt nog eens te moeten verduidelijken. Daarnaast hebben we aangeboden op korte termijn - nog voor de behandeling van de defensiebegroting - met onze Tweede Kamerfractie om tafel te willen gaan om te bekijken of en hoe we openingen kunnen vinden om nader tot elkaar te komen. En om zodoende de Zeeuwse (en Utrechtse) belangen in deze kwestie beter tot hun recht te kunnen laten komen.