Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen belonen schepen, die hun uitstof van zwavel en stikstof beperken. Waarom doet de derde haven van Nederland dat niet? Daarover stelden Els Verhage en Ton de Nooij vragen aan de wethouder van havenzaken, Piet Polderman.

Deze week werd bekend, dat een nieuw keurmerk, de Environmental Ships Index gaat gelden in de havens van Rotterdam, Amsterdam, Moerdijk, Dordrecht, Antwerpen, Le Havre, Hamburg en Bremen.

Schepen die hun uitstoot van zwavel en stikstof beperken, kunnen voortaan goedkoper die havens in.

Het keurmerk wordt ontwikkeld door het World Ports Climate Initiative (WPCI).

In dat rijtje ontbreekt de derde haven van Nederland, Zeeland Seaports. De beperking van uitstoot van koolstofdioxide, zwavel- en stikstofoxide is van belang voor de luchtkwaliteit aan de wal.

Het zou mooi zijn, als bij de opening van de Scaldiahaven door Koningin Beatrix komende dinsdag vermeld zou kunnen worden, dat Zeeland Seaports zich hierbij aansluit.

Waarom geldt dit keurmerk niet in de havens van Vlissingen en Terneuzen?

Is de wethouder bereid om er bij de directie van Zeeland Seaports op aan te dringen, dat deze maatregel ook in de havens van Vlissingen en Terneuzen ingevoerd zal worden?

 

Ton de Nooij

Els Verhage