Opnieuw vragen over de Westerschelde Container Terminal

/* /*]]>*/

Vragen door GroenLinks gesteld tijdens de behandeling van het Strategisch Masterplan van Zeeland Seaports 2009-2020 op 3 juni

Zeeland Seaports stelt, dat de meerderheid van de Zeeuwen voor de WCT is:

Waarop is deze stelling gebaseerd?

In de brief van Zeeland Seaports van 5 januari aan het college wordt het cijfer van 4 miljoen containers per jaar genoemd als optelsom van Scaldia Container Terminal, Verbrugge Container Terminal en Westerschelde Container Terminal. Elders lees ik dat Verbrugge denkt aan 3 miljoen containers, Scaldia 1 miljoen, WCT 3 miljoen en een kleinere FMT 800.000 containers. Dat zijn heel andere gegevens: welke moet ik geloven?

We spelen hiermee in op te verwachten ontwikkelingen van wereldwijde groei van het containervervoer, wordt er in die brief gechreven.

Cijfers van De Lloyd geven aan, dat de containertrafiek de laatste jaren minder sterk groeit, niet meer 3 tot vier keer het mondiale bruto nationaal product, maar 1,5 tot 2 keer. De prognoses geven na 2015 nog lagere groeicijfers aan. De groeivertraging van de wereldhandel is een feit. Is het niet verstandig het beleid daar op aan te passen?

Hoofddoelstelling in het Strategisch masterplan is handhaven en stimuleren van bedrijvigheid en werkgelegenheid. Bij de eerste plannen voor de WCT werd uitgegaan van 1000 nieuwe banen, nu nog van 200. De werkgelegenheid zit vooral in de industriehaven. De werkgelegenheid per hectare bij de containeroverslag loopt nog steeds terug. Is het verstandig vooral in te zetten op Containerisatie?

Men gaat uit van 50 miljoen ton in 2020, waarvan 40 miljoen ton per binnenvaart zal worden afgevoerd. In Rotterdam bestaat 25% van de containertrafiek uit transshipment (de overslag van het ene zeeschip naar het andere), in Antwerpen is dat 20%. De overige containers worden landinwaarts vervoerd. Hiervan gaat 60% over de weg, 30% via de binnenvaart en 10% per spoor. Hoe reëel is dan de verwachting, dat in de haven van Vlissingen 80% per binnenvaartschip vervoerd zal gaan worden?

Bij de strategische doelstellingen lees ik, dat het duurzame karakter van de Zeeuwse havens een vestigingsfactor van belang moet worden. Volkomen mee eens, maar graag een nadere uitwerking, bijvoorbeeld ten aanzien van de volgende onderwerpen:

De CO-2 uitstoot van de scheepvaart is volgens de International Maritime Organisation dubbel zo hoog als die van de luchtvaart. Worden er maatregelen genomen om schepen te dwingen om milieuvriendelijker brandstoffen te gebruiken, ook al zijn die duurder?

Wanneer wordt aan schepen walstroom aangeboden, zodat ze aan de kade de dieselmotoren niet hoeven te laten draaien?

Voor de acceptatie van de Cruiseport Terminal in de Buitenhaven zal dat toch zeker een voorwaarde dienen te zijn.

Wordt daarover met de naaste concurrenten Rotterdam en Antwerpen overleg gepleegd?

ZSP kent in afwijking op de overige havens tussen Hamburg en Le Havre een hogere groei op het gebied van de overige stukgoederen. Is dat niet het gebied zijn, waarop de werkgelegenheid nog groeimogelijkheden kent?

De Europese infrastructuur voor wegtransport heeft onvoldoende capaciteit. Het Robelproject (de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Belgie) is in de onderste la beland.

 

De bestaande spoorlijn heeft beperkte capaciteit. Dus zal er toch veel over de weg gaan. Welke stappen zet ZSP om de spoorweginfrastructuur te verbeteren?

Wat moeten we ons voorstellen bij de totstandkoming van een havennatuurplan?

Hebben we goed begrepen, dat men bij Rammekens natuurgebied wil aanleggen?

Is er rekening mee gehouden, dat nu de ontpoldering van de Hedwigepolder niet doorgaat in het kader van natuurherstel extra schorren gepland zijn bij de Kaloot?

Graag onderstreept GroenLinks het inzetten op de inbreiding in de bestaande havens. Daarin is nog veel capaciteit.

Welke redenen zijn er om aan te nemen, dat de drie plannen, Scaldia Container Terminal, Verbrugge Container Terminal En Westerschelde Container Terminal door de markt opgenomen kunnen worden? Als je de plannen van Rotterdam, Antwerpen., Zeebrugge en Vlissingen bij elkaar optelt ontstaat er een gigantisch overschot aan overslagcapaciteit voor containers.

ZSP wil bij het nastreven van de doelstellingen zich steeds rekenschap geven van het grote maatschappelijke belang van de bescherming van natuur en milieu. De WCT past daar volgens GroenLinks niet in.

Bovendien is het belangrijk om het economische belang van natuur en milieu in het oog te houden. Toerisme en welbevinden van de inwoners van Walcheren zijn ook economische categorieën.

De groei van het wegverkeer lijkt mij gezien de cijfers van Rotterdam pessimistisch berekend, de binnenscheepvaart daarentegen veel te optimistisch. Waarschijnlijk zal de beoogde groei betekenen, dat de toeristen Zeeland niet in kunnen en de Zeeuwen de provincie niet uit kunnen vanwege de verkeerscongestie.

Terwijl het eerste cruiseschip, de Amadea, net vertrokken is en gezien de succesvolle ontvangst, waarvoor hulde, weer terug wil komen, gaat ZSP nog onderzoek verrichten. Waarnaar precies? Het klinkt niet erg van harte.

Uitstekend dat ZSP een logistiek opleidingscentrum wil oprichten. Is dat iets voor de Kenniswerf?

Ook uitstekend, dat ZSP samenwerkingsverbanden stimuleert tussen bedrijven in de havens, die kunnen leiden tot gebruik van restwarmte of energieopwekking uit reststromen. Kan het Scheldekwartier daarvan mee profiteren?

Antwerpen en ZSP bedienen in toenemende mate dezelfde klanten. Rotterdam en Antwerpen overigens niet. Geen enkele lijndienst doet zowel Antwerpen als Rotterdam aan. Samenwerking met Antwerpen ligt meer voor de hand dan samenwerking met Rotterdam.

Nog verstandiger is een gezamenlijk havenbeleid voor de hele Rijn-Schelde-Delta, waarin de achterlandproblematiek wordt meegenomen, zoals door de Belgische partij Groenen! en door de statenfractie van GroenLinks wordt bepleit.

Is er iets meer te zeggen over het ARBO-beleidsplan dan de vier regels op blz. 34? Op een krimpende arbeidsmarkt zul je je in de toekomst in positieve zin moeten onderscheiden. Dat moet uit het ARBO-beleidsplan af te lezen zijn.