GroenLinks vraagt of er wat gedaan kan worden aan de overlast van brommers, scooters en motors op de Boulevard. (Publiciteit over) handhaving kan een preventief karakter hebben. Hoe denkt de wethouder hierover?

[foto: Gerdi de Nooij]

GroenLinks stelde de volgende vragen tijdens de gemeenteraadsvergadering van 11 april jl.:

Boulevardafsluiting

De Boulevard wordt af en toe afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer, wat we prima vinden. Behalve auto’s vallen daar toch ook motoren? We hebben echter begrepen dat brommers, scooters en vooral motors ook behoorlijk wat lawaai - en daardoor overlast - kunnen produceren. We vragen ons af of hier iets aan gedaan zou kunnen worden. Handhaving en publiciteit over handhaving kan een preventief karakter hebben. Hoe denkt de wethouder hierover?

GroenLinks Vlissingen is een groot voorstander van afsluiting van de Boulevard voor gemotoriseerd verkeer. Regelmatig vragen wij tijdens commissievergaderingen en raadsvergaderingen aandacht voor de gevaarlijke verkeerssituatie op de Boulevard, vooral met mooi weer en op drukke dagen.

Auto’s, motoren, scooters, brommers rijden, soms met veel kabaal, over de Boulevard, laverend tussen gezinnen op de fiets en wandelaars. Het is niet alleen een gevaarlijke situatie, maar levert ook ergernis op.

Tot op heden is het GroenLinks niet gelukt de Boulevard volledig te laten afsluiten, alleen op hoogtijdagen en bij mooi weer is de fysieke afsluiting een feit. Echter, motoren negeren massaal het verbodsbord en de paaltjes die omhoog staan.

De meeste partijen in de gemeenteraad willen echter dat de Boulevard open blijft voor gemotoriseerd verkeer onder het motto dat dit beter zou zijn voor de middenstand en dat oudere mensen ook graag een 'rondje Boulevard' willen rijden. Als wij op een gemiddelde zondag kijken welke mensen er over de Boulevard rijden, zijn dit niet de ouderen, maar vooral jonge mensen die met een hoop PK van auto en radio rijden.

GroenLinks is van mening dat mensen eerder gebruik maken van de horeca op de Boulevard als zij lopen en fietsen, dan dat zij eerst een parkeerplek voor de auto moeten zoeken om daarna 'een terrasje' te pakken. Voor de oudere Boulevardliefhebbers of mensen die niet in staat zijn te lopen of te fietsen, zou er een beperkte openingstijd gerealiseerd kunnen worden om dit te verwezenlijken.