1. Inleiding
GroenLinks Vlissingen zet voor de raadsperiode 2022-2026 in op: ruimte voor natuur, schone lucht,
groene energie, betaalbare woningen, beheerste groei van het toerisme, goede zorg voor iedereen
die dat nodig heeft, ruimte voor kunst en cultuur en open en transparant bestuur dat de belangen
van de inwoners voorop stelt. Iedere inwoner van Vlissingen, Souburg en Ritthem doet er toe en kanmeedoen.
Wij gaan ons in de komende raadsperiode richten op:
1. Klimaat en duurzaamheid
2. Groen en leefomgeving
3. Huisvesting en eerlijk wonen
4. Toerisme
5. Zorg en welzijn
6. Kunst en cultuur
7. Vlissingen van en voor iedereen

GroenLinks vindt het belangrijk dat het programma “Wind in de Zeilen” volledig wordt uitgevoerd,
waarbij we dit toetsen aan de eisen van duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. We vragen dan
ook aandacht voor de volgende ontwikkelingen:

  • Een justitieel complex met een hoog beveiligde zittingslocatie.
  • Een Strategisch kenniscentrum “Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit”.
  • Oprichting van het Delta Kenniscentrum voor voedsel, water en energie op de Kenniswerf in Vlissingen.
  • Het versterken van het Investeringsfonds Zeeland, bedrijven aantrekken en investeren in kansrijke spin-offs van het Delta Kenniscentrum.
  • Het versnellen van de fysieke ontwikkeling van de Kenniswerf in Vlissingen tot dé vestigingsplek voor activiteiten rond het kenniscentrum.
  • Het creëren van een proeftuin rond slimme mobiliteit in Zeeland.
  • Het verbeteren van de stationsomgeving van Vlissingen.
  • Nauwere samenwerking tussen regio en Rijk - en gezamenlijk onderzoek - op het gebied van waterstof, elektrificatie en CCS (Carbon Capture and Storage, CO2 afvang en opslag). Zo zorgen we er samen voor dat de Zeeuwse industrie tijdig en betaalbaar de omslag naar klimaatneutrale productie kan maken en haar concurrentiepositie versterkt. Daarbij hoort een breed onderzoek naar een sterkere (financiële) positie van North Sea Port.
  • Verbeteren van de eerstelijnszorg: structureel opleiden van huisartsen binnen Zeeland, een regionaal gezondheidscentrum in Vlissingen en financiële steun van het Rijk aan Zeeuwse plannen voor een sterkere zorginfrastructuur.
  • Arbeidsmarkt: Extra impuls voor het (om)scholen van werkzoekenden in de regio, zodat het compensatiepakket ook voor deze groep nieuw en meer perspectief biedt.
  • Voor Vlissingen is een plek beschikbaar als proeftuin in de derde tranche van het Programma Aardgasvrije Wijken.

Vlissingen heeft door haar prachtige en unieke ligging aan de monding van de Westerschelde een
belangrijke positie. Vlissingen heeft ook een belangrijke internationale rol van betekenis als
toegangspoort van North Sea Port. GroenLinks wil de samenwerking tussen de Walcherse gemeenten
en de andere Zeeuwse gemeenten verder verstevigen. Dat bepaalt ook dat de gemeente Vlissingen een regionale rol moet innemen omdat er directe buurgemeenten en dus gezamenlijke belangen zijn.
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt om de negatieve financiële positie van Vlissingen om te
buigen. De schuldenlast is voor een deel teruggedrongen. Dat is nog niet genoeg. Ook de komende
raadsperiode houdt GroenLinks er rekening mee dat de gemeente Vlissingen onder toezicht van het Rijk en provincie staat.

Speerpunten 2022 – 2026
In de gemeente Vlissingen krijgt iedereen een gelijke kans op goed werk, een fatsoenlijk inkomen
en een betaalbare woning.
Wij zorgen ervoor dat iedereen gebruik kan maken van menselijke zorg
en het allerbeste onderwijs.
1. GroenLinks wil voldoende sociale huurwoningen en voldoende huur- en koopwoningen voor
starters, studenten, ouderen en mensen met een middeninkomen.
2. GroenLinks laat mensen niet in de steek. Wij stimuleren mensen en kiezen voor een
samenleving waarin iedereen erbij hoort en iedereen mee doet.
3. Wij willen dat ouderen en mensen met een beperking zolang zij willen, thuis kunnen wonen.
Wij kiezen voor “zorg op maat” en niet voor overbodige regelingen, indicaties en
bureaucratie.
In een groene wijk is het leven prettiger. Kinderen kunnen lekker buiten spelen en iedereen kan
dichtbij huis wandelen, fietsen en sporten.
Daarom wil GroenLinks het groen in onze gemeente
beschermen en zelfs uitbreiden.
4. Wij kiezen voor schone lucht, veel groen en planten extra bomen. Iedere inwoner moet
kunnen genieten van bijvoorbeeld een mooi park of een groot grasveld. Wij ondersteunen
buurtbewoners die de eigen buurt willen vergroenen.
5. Het groeiende toerisme mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid. Elke nieuwe
ontwikkeling op dit gebied moet getoetst worden aan de vraag: wat betekent dit voor de
(groene) ruimte en voor de mogelijkheden van onze bevolking.
6. Wij stimuleren energieneutraal bouwen en het oprichten van lokale energiecoöperaties.
En wij maken in onze gemeente zoveel mogelijk gebruik van duurzame groene energie.
7. Wij willen een schone en klimaatvriendelijke gemeente waarbij ruime aandacht is voor
klimaatadaptatie.
GroenLinks staat voor vrijheid. In een open samenleving kun je zijn wie je bent en zeggen wat je
vindt.

8. Wij bieden ruimte aan eigen initiatieven van zowel jong als oud, professionals, vrijwilligers en
organisaties die de stad socialer, groener, mooier en schoner kunnen maken.
9. Wij willen dat mensen kunnen meepraten en denken over de belangen van wijk en buurt.
We stimuleren het verenigingsleven van o.a. sport, scouting, volkstuinen en speeltuinen.
10. Wij willen extra ruimte voor kunst en creativiteit. Kunst verrijkt het leven van iedereen en
mag geen sluitpost zijn.
11. Wij willen duurzaam vooruit en houden rekening met de financiële positie (art 12). Dit
moeten we zeker doen zo lang we een Artikel 12-gemeente zijn.

 

2. Klimaat en duurzaamheid
De klimaatcrisis oplossen is de grootste opgave van onze tijd. Het tegengaan van de opwarming van de aarde vraagt al onze daadkracht, creativiteit en wil tot samenwerking. Wachten kan niet meer.
We moeten nú de handen uit de mouwen steken. Iedereen is daarbij onmisbaar, dus ook alle
inwoners van de gemeente Vlissingen. Samen met onze inwoners en bezoekers kunnen we
verduurzaming echt in de praktijk brengen. We hebben bovendien een regierol. Gemeenten moeten concrete invulling geven aan de Regionale Energie Strategieën (RESsen). Ook zijn het gemeenten die ervoor moeten zorgen dat in 2050 alle huizen van het gas af zijn en aangesloten op een alternatieve warmtebron. GroenLinks zorgt ervoor dat klimaat en duurzaamheid in de gemeente Vlissingen bovenaan de politieke agenda staat. De gemeente moet de regie voeren en waarborgen dat de energietransitie duurzaam en eerlijk verloopt. HZ en UCR kunnen helpen om onderzoek te doen ten behoeve van klimaatbeleid.

Duurzaam staat voor maximale investeringen in energiebesparing, schone energie en een
klimaatpositieve gebouwde omgeving. Ook onze gemeente speelt hierin een belangrijke rol,
bijvoorbeeld door de regierol in de lokale warmtetransitie.
Eerlijk betekent dat mensen met een kleine portemonnee kunnen meekomen in- en profiteren van
de energietransitie. We bestrijden energiearmoede en zorgen dat de totale woonlasten van
huishoudens met een lager inkomen niet stijgen. Ook mag de energietransitie inkomensongelijkheid niet vergroten: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Inwoners met weinig financiële middelen krijgen de kans om mee te doen in coöperatieve energieprojecten en te profiteren van de opbrengst.
Samen betekent dat iedereen actief kan meepraten over de manier waarop de energietransitie vorm krijgt. De energietransitie kan alleen slagen als we inwoners serieus nemen in hun wensen en
toekomstverwachtingen. We zetten in op burgerraden, organiseren wijkgesprekken, ondersteunen
energiecoöperaties en zorgen ervoor dat niemand afhankelijk is van grote monopolistische bedrijven.
Natuurpositief betekent dat de energietransitie gepaard gaat met verdere ontwikkeling van onze
natuur. Zo vragen we projectontwikkelaars de natuur te versterken en biodiversiteit maximaal te
stimuleren.
Circulair betekent dat we ons sterk maken voor een economie die grondstoffen in de kringloop
houdt. De gemeente zet in op korte ketens en hergebruik van grondstoffen, geeft in haar
inkoopbeleid het goede voorbeeld en neemt maatregelen om de hoeveelheid restafval te
verminderen. We benaderen klimaat en duurzaamheid vanuit een integrale visie. We zorgen ervoor
dat de energietransitie andere problemen niet versterkt maar juist helpt oplossen. We grijpen de
kansen van de energietransitie met beide handen aan. We leiden mensen met afstand tot de
arbeidsmarkt op voor nieuwe ‘groene banen’. We vragen inwoners hoe we de leefbaarheid van hun
wijk kunnen verbeteren en kijken hoe de energietransitie hierin past. En we versterken de lokale
democratie door inwoners actief te betrekken bij de uitvoering van de transitie.

Onder dit brede thema valt een groot aantal sub-thema’s. In deze paragraaf beperken wij ons tot de
volgende: eerlijke transitie, opwekken van duurzame energie, duurzaam bedrijfsleven, circulaire
economie, een aardgasvrije, klimaatpositieve gebouwde omgeving en de duurzame gemeente zelf.
De Klimaatwet van 2019 verplicht de Nederlandse overheid om de uitstoot van broeikasgassen in
2030 met 49 procent en in 2050 met 95 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Om deze
klimaatdoelstellingen te halen – en daarmee verdere opwarming van de aarde te voorkomen moeten niet alleen internationaal en nationaal, maar juist ook op lokaal niveau in de gemeente Vlissingen grote veranderingen worden doorgevoerd. De gemeente heeft de regie over de lokale
energietransitie. Zo is het de gemeente die ervoor moeten zorgen dat in 2050 alle huishoudens
gasvrij zijn en zijn aangesloten op een nieuwe warmtebron. Ook in de overgang naar een economie
zonder afval is een cruciale rol weggelegd voor de gemeente. De Gemeente heeft inkoopmacht en is verantwoordelijk voor de inzameling van huishoudelijk afval, voor bouwen en slopen, voor
vergunningverlening en voor het lokale vestigingsklimaat. Om de CO2-uitstoot te minimaliseren is de lokale energietransitie van cruciaal belang. De klimaatdoelen kunnen alleen worden gehaald
wanneer naast zonnepanelen op daken en gevels ook grootschalige zonnevelden en windprojecten
worden gerealiseerd.

Standpunten:
2.1 Lokale participatie

  • Lokale participatie is essentieel voor het draagvlak.
  • Zoals in het Klimaatakkoord is afgesproken wil GroenLinks ook dat lokale partijen en bewoners actief kunnen meepraten en meebeslissen over de manier waarop de energietransitie wordt gerealiseerd.
  • GroenLinks vindt en dat er moet worden gestreefd naar minimaal 50 procent lokaal eigendom van grootschalige wind- en zonneprojecten.

2.2 Bewoners stimuleren en ondersteunen

  • De gemeente stimuleert het bewustzijn over de noodzaak van duurzaamheid.
  • Individuele inspanningen tot het realiseren van klimaatneutraal wonen worden ondersteund met advies en subsidies.
  • Omgevings/bouwvergunningen en openbare aanbestedingen worden gemaakt op basis van klimaat neutrale oplossingen.
  • Vergunningen voor nieuwe huizen worden alleen verleend als ze (vrijwel) energieneutraal zijn.

2.3 Aandacht voor verduurzaming van bedrijventerreinen

  • GroenLinks wil dat de gemeente meer aandacht gaat besteden aan de verduurzaming van bedrijventerreinen (hier ligt een enorme potentie).
  • Door bedrijventerreinen energiepositief te maken kan een belangrijke stap worden gezet richting de doelen voor de gebouwde omgeving in het Klimaatakkoord.
  • De gemeente kan faciliterend zijn bij het opzetten van warmtenetten. Onderzoek van geothermie, riothermie en warmte-koudeopslag. Bij nieuwbouw krijgen all-electric en laagwarmteoplossingen de voorkeur, hoog temperatuur restwarmtenetten (bedrijven in het Sloegebied!) gebruiken we voor bestaande bouw.

2.4 Naar een circulaire economie

  • GroenLinks wil vaart maken met de overgang naar een circulaire economie, waarin het sluiten van de kringlopen van grondstoffen centraal staat. Dit is een essentieel onderdeel van de transitie naar een klimaatpositieve economie.
  • De helft van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen wordt veroorzaakt door de winning en bewerking van grondstoffen. Op dit moment is slechts 13 tot 28 procent van de economische activiteiten circulair. We willen dat Vlissingen haar doelen haalt voor vermindering van het verbruik en bevordering van het hergebruik van grondstoffen.
  • GroenLinks wil dat de hoeveelheid afval drastisch vermindert. Er komen voldoende plekken dichtbij huis waar gescheiden afvalstromen ingeleverd kunnen worden en meer inzameling van gescheiden afval aan huis.
  • De afvalstoffenheffing wordt kostendekkend; inwoners die hun restafval verminderen worden beloond met een lagere afvalstoffenheffing (in 2025 mag nog maximaal 30 kg huishoudelijk restafval per inwoner, gemiddeld per jaar, in de afvalverbrandingsoven terechtkomen).

2.5 Afspraken met ondernemers en bestuurlijke handhaving

  • We maken duidelijke afspraken met ondernemers over afvalscheiding, duurzame logistiek en maatregelen om energieverspilling (terrasverwarming, open winkelpuien) tegen te gaan.
  • Binnen een convenant maakt de gemeente afspraken over bijvoorbeeld het gebruik van terrasverwarming, ledverlichting en het sluiten van deuren bij lage temperaturen.
  • In de havens van Vlissingen worden benzineactiviteiten versneld vervangen door innovatieve, circulaire en duurzame bedrijven.
  • Alle zongerichte daken van particulieren en boeren worden in kaart gebracht; de bijbehorende eigenaren worden aangeschreven en standaardsystemen worden ontwikkeld om realisatie te helpen (onderzoeken/organiseren van (budget neutrale) financierbaarheid, bijvoorbeeld door toekomstige besparing in te zetten als rente- en aflossing, hypotheekgaranties e.d.
  • We gaan voedselverspilling terugdringen. De gemeente maakt bindende afspraken met horeca, supermarkten en distributiebedrijven om dit voor elkaar te krijgen. De gemeente creëert voorwaarden, gericht op het stimuleren van duurzame en diervriendelijke voedselproductie, bij voorbeeld de aanleg van voedselbossen en pluktuinen. Regionale productie en consumptie van voedsel worden gepromoot door ruimte te bieden aan boerenmarkten en voedselcoöperaties.
  • Bestuurlijke handhaving van MKB verplichting om besparingen door te voeren, die zich binnen vijf jaar terugverdienen (toetsen aan ‘lijsten met Erkende Maatregelen”). Zo nodig, bij (hardnekkig) gebrek aan naleving, wordt aangifte gedaan bij (milieu)politie ten behoeve van strafrechtelijke interventies.

2.6 Duurzaam inkopen en aanbesteden

  • GroenLinks wil dat de Gemeente Vlissingen volledig duurzaam gaat inkopen en aanbesteden, van schone stroom tot circulaire gebouwen. Dit wordt bij aanbestedingsopdrachten bereikt door te gunnen op waarde, waarbij niet de aanschafprijs leidend is maar kwaliteit, duurzaamheid en social return.
  • Bij elke investeringsbeslissing maakt de gemeente een maatschappelijke kosten-batenanalyse, waarbij ook klimaatschade en milieuvervuiling aandacht krijgen.
  • Met het middelbare- en hoger beroepsonderwijs wordt gewerkt aan opleidingen die voorzien in broodnodige monteurs en installateurs voor de energietransitie.
  • GroenLinks wil dat de gemeente duurzame ondernemers meer mogelijkheden geeft door het aanbieden van goedkope bedrijfsruimte/broedplaatsen en het wegnemen van barrières bij aanbestedingen en gunningsprocedures.
  • Alle daken (als dit technisch mogelijk is) van gemeentepanden worden opengesteld voor energiecoöperaties.

2.7 De rode loper gaat uit voor energiecoöperaties
Iedere inwoner van gemeente Vlissingen krijgt de kans om lid te worden van een energiecoöperatie.

  • GroenLinks wil dat inwoners en lokale ondernemers zélf duurzame energieprojecten kunnen realiseren. Hierbij vloeit een groot deel van de opbrengst terug in de lokale economie.
  • Actieve ondersteuning vanuit de gemeente is een belangrijke voorwaarde voor succes.
  • Energiecoöperaties ondersteunen we met middelen in natura (vergaderruimte, toegang tot gemeentelijke communicatiekanalen), door financieel garant te staan en door coöperaties een rol te geven in de ontwikkeling en uitvoering van beleid (zoals planvorming duurzame energie, wijkprocessen, energieloketten en elektrische deelauto’s).
  • GroenLinks wil bij de provincie aandringen op provinciaal geld, bij voorkeur als cofinanciering aansluitend bij het landelijke Ontwikkelfonds voor coöperaties.

2.8 Medewerking aan zonne- en windprojecten

  • We verlenen alleen medewerking aan zonne- en windprojecten als deze aan onze groene en sociale voorwaarden voldoen. Zo zorgen we ervoor dat onze inwoners financieel meeprofiteren en dat de omliggende natuur verbetert.
  • We houden als gemeente regie door duidelijke projectvoorwaarden te stellen. Zo begrenzen we de macht van grondeigenaren en projectontwikkelaars.

2.9 De gemeentelijke organisatie heeft een voorbeeldfunctie

  • We gaan voor maximale CO2-reductie binnen de gemeentelijke organisatie. We gebruiken groene stroom en leggen zonnepanelen op alle gemeentelijke daken en op maatschappelijk vastgoed (scholen, sportvoorzieningen etc.).
  • Alle gemeentelijke organisaties zijn uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal. Ook deelnemingen van de gemeente (Gemeenschappelijke Regelingen) en andere partners moeten in 2030 volledig klimaatneutraal zijn.
  • We zetten ons actief in voor verduurzaming in de keten (leveranciers, onderaannemers etc.). Om ervoor te zorgen dat deze beloften niet vrijblijvend zijn laten we ons certificeren. (De VNG raadt gemeenten aan om zich via de CO2 prestatieladder te laten certificeren).
  • Alle bovengrondse (overheids)parkeerterreinen worden voorzien van een dak van zonnepanelen, bijvoorbeeld de parkeerplaatsen op Baskensburg en Vrijburg, bij de Sloehavens en de parkeerplaatsen bij het station.
  • Openbaar groen wordt uitgebreid, om zoveel mogelijk CO2 op te slaan.

 

3. Groen en Leefomgeving
In de gemeente Vlissingen wonen we in een prachtige omgeving. Er zijn volop mogelijkheden om te
genieten van de natuur en de zee en het strand zijn altijd dichtbij. Toch is de lucht in Vlissingen lang
niet altijd schoon. En worden de normen voor luchtkwaliteit vaak niet gehaald. Daarom kiezen wij
voor minder auto’s in de centra en minder geparkeerde auto’s op straat. Zo krijgen fietsers en
voetgangers meer ruimte. We willen vergroenen, zodat er straks meer soorten (inheemse) planten
en dieren te vinden zijn.
Groen is goed voor biodiversiteit, het welzijn van mensen én het helpt om te gaan met de extremere weersomstandigheden door klimaatverandering. Een groene leefomgeving kan tijdens een zomerse hittegolf wel zeven graden verschil maken en zorgt voor minder wateroverlast bij veel regen.
Vergroening vermindert hittestress door verstening en dichte bebouwing in de stad en de dorpen.
Wateroverlast en verdroging zijn thema’s die overal spelen.
We vinden het belangrijk dat de openbare ruimte meer klimaatbestendig is. Dus minder asfalt, meer
groen en betere afwatering. Daarom vergroten we ook de hoeveelheid openbaar groen en verbinden we groenstroken en parken. Burgerinitiatieven voor een groene wijk krijgen de ruimte en worden door de gemeente gefaciliteerd.

Standpunten:
3.1 Groeien binnen grenzen

  • We bouwen zo min mogelijk buiten de bestaande bebouwde komgrenzen, en houden daarmee het omliggende groen intact.
  • We groeien binnen de huidige grenzen van dorpen en de stad en versterken daarmee de kwaliteit van bestaande buurten en verduurzamen woningen en bedrijfsgebouwen.
  • We investeren in een circulaire economie, waarbij materialen en grondstoffen worden hergebruikt en zelfvoorzienende energieopwekking de norm wordt.

3.2 Duurzaam en gezond bewegen

  • We willen een omgeving met schonere lucht, meer ruimte, en waar gezonder bewogen wordt.
  • De auto moet als ruimtegebruiker een stap terug doen. In plaats daarvan komen meer veilige fietsroutes en meer openbaar vervoer, voor een betere verbinding tussen wijken en kernen.
  • In elke wijk en buurt zijn mogelijkheden voor sport en spel, voor jong en oud.
  • Sportterreinen blijven zo dicht mogelijk bij de wijken of kern van de dorpen.
  • Speeltuinen en bootcamptoestellen bij elkaar plaatsen zodat oud en jong samen kunnen bewegen/sporten.

3.3 Rigoureus vergroenen

  • Groen is goed voor de gezondheid. Straten en pleinen en binnenstad van Vlissingen krijgen meer groen. Straten, pleinen en parken wordt ingericht op ontmoeting, ontspanning en recreatie.
  • Straten en pleinen worden autoluw ingericht en straatstenen maken plaats voor bomen en beplanting. Zo krijgen we een schonere lucht en kunnen we in steden en dorpen beter tegen hitte en regen. Vanwege de klimaatverandering is dit hard nodig.
  • Schoolpleinen worden ingericht met natuurlijke materialen en zo min mogelijk tegels. In de buurt van scholen komen schooltuinen, waar kinderen spelenderwijs in aanraking komen met de natuur en hun eigen groenten kunnen verbouwen. Als eerste wordt dit gerealiseerd bij de te (ver)bouwen basisscholen in Oost Souburg (Tweemaster Kameleon en Burght Rietheim) en in het Scheldekwartier.

3.4 Samen werken aan een gezonde omgeving

  • Inwoners worden uitgenodigd om met initiatieven te komen om hun omgeving te verbeteren. Dit gebeurt binnen de financiële mogelijkheden.
  • De gemeente heeft een belangrijke taak bij het bevorderen van de gezondheid van inwoners. Er wordt ingezet op preventie door voorlichtingsprojecten voor een gezonde leefstijl met een verantwoord voedingspatroon, zeker bij kinderen. Initiatieven op dit gebied worden ondersteund en gestimuleerd. De verkoop van junkfood wordt ontmoedigd, zeker in de buurt van scholen.
  • Om de luchtkwaliteit te verbeteren wordt het gebruik van houtkachels en vuren in de tuin aan banden gelegd, door actieve voorlichting vanuit de gemeente en verplichte opvolging van de adviezen van stookalert. Een negatief advies betekent: verboden te stoken.
  • De gemeente ontwikkelt een subsidieregeling voor mensen die hun houtkachel of open haard afschaffen, naar het voorbeeld van de gemeente Utrecht.

3.5 Nollebos/Westduinpark
Het Nollebos/Westduinpark is het grootste natuurgebied bij de stad en is van groot belang voor
inwoners en bezoekers van Vlissingen. De groene waarden mogen niet worden aangetast, maar het park moet wel dringend worden opgeknapt, zodat het nog aantrekkelijker wordt. De provinciale
Kustvisie is leidend bij de ontwikkeling, wat betekent dat er geen nieuwe bebouwing komt.

  • De bebouwing voor de twee bestaande bedrijven blijft beperkt tot het huidige bestemmingsplan.
  • Parkeren voor de twee bedrijven moet op eigen terrein plaatsvinden.
  • De Sloeweg wordt niet doorgetrokken het Nollebos/Westduinpark in.
  • De paden krijgen in de komende raadsperiode een grote opknapbeurt.
  • Komende raadsperiode zal het openluchttheater een opknapbeurt krijgen.
  • De verbinding van de Boulevards en het Nollebos zal worden verbeterd: aanleg van een hellingbaan met verharde grond (vergelijkbaar met overgang Westduin).
  • De waterkwaliteit wordt verbeterd, in samenwerking met het Waterschap.
  • De huidige oevers worden natuurvriendelijk gemaakt met flauwe hellingen.
  • Op de daarvoor geschikte plaatsen komen bloemenweiden; deze kunnen geadopteerd worden door bedrijven en natuurorganisaties.
  • Er komt een (natuur)speeltuin, in samenwerking met Milieueducatie, IVN, scholen en scouting.
  • Er komt een natuurwandelroute door het park.
  • De historie van het gebied (buitenplaats Zwanenburg; bunkers; stroomgaten door inundatie) wordt zichtbaar gemaakt met borden en een wandelroute.
  • Plannen kosten geld, de gemeente reserveert daarvoor de komende jaren een passend budget.
  • Burgers en belangenorganisaties worden actief betrokken bij verdere planvorming van het Nollebos. Hiervoor wordt een wijktafel Nollebos/Westduinpark ingesteld. Deze krijgt een heldere taakomschrijving, bevoegdheden en een investerings- en onderhoudsbudget.
  • De gemeente draagt het gebied voor als natuurbeschermingsgebied bij de provincie. Voordelen: een betere bescherming van het gebied en mogelijk provinciale subsidie voor het beheer.

3.6 Verkeer en mobiliteit

  • We willen dat er in 2030 geen auto’s met uitlaatgassen meer in de stad rijden.
  • We willen zwaar verkeer weren uit de centrumgebieden We willen inzetten op verdeelcentra buiten de bebouwde kom. Vanuit de verdeelcentra worden winkels bevoorraad vóór 10 uur ’s-morgens.
  • In de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid 30 km per uur, met uitzondering van toegangs- en doorgaande wegen, zodat de straten nog veiliger worden.
  • GroenLinks wil een forse publieke infrastructuur realiseren voor het opladen van auto’s.
  • Het gebruik van elektrische deelauto’s wordt bevorderd, te beginnen in de gebieden met een parkeervergunning. Deelauto’s krijgen hier een aanzienlijke korting op.
  • De boulevards worden autovrij. Uiteraard wordt rekening gehouden met bewoners en bezoekers van de boulevards die minder mobiel zijn.
  • Wandelen en fietsen worden sterk bevorderd: bij verkeersmaatregelen en herinrichting van straten krijgt de fiets voorrang; er komen doorgaande fietsroutes naar en door het centrum, met veilige kruisingen. Bij stoplichten krijgen fietsers met voorrang groen licht via sensoren.
  • Er komen experimenten met groen voor alle fietsers op een kruispunt. In het centrum van Groningen zijn hier zeer goede ervaringen mee.
  • Zeer snelle elektrische fietsen, zoals speed pedelecs, gaan naar de rijbaan.
  • Bij (bouw)werkzaamheden dicht bij wegen en straten worden fietspaden niet afgesloten om te gebruiken als opslagterrein.
  • Onderzocht wordt of de Zonnetrein kan worden uitgebreid, zodat er jaarrond een goede openbaar vervoer voorziening is over de boulevards.
  • Onderzocht gaat worden hoe we een fijnmaziger openbaar vervoer netwerk door de stad krijgen, bijvoorbeeld met kleine (schone energie) busjes, zodat het centrum en het station vanuit alle wijken goed bereikbaar zijn.
  • De uitstoot en vervuiling door de scheepvaart op de Westerschelde worden aangepakt, te beginnen door uitgebreid onderzoek en monitoring.

 

4. Huisvesting en eerlijk wonen
Een goed thuis is een recht. Voor iedereen. Maar dat recht is de laatste jaren steeds slechter
bereikbaar. In Nederland is sprake van een wooncrisis en een toenemende tweedeling. In Zeeland
valt dat nog mee, maar ook hier wordt het steeds moeilijker om aan een betaalbaar huis te komen.
Er is een groot tekort aan huurwoningen onder de huurinkomensgrens, maar ook aan koopwoningen onder de grens voor de Nationale Hypotheek Garantie. Doorstroming stagneert onder andere doordat woningcorporaties geen duurdere huurwoningen mogen bouwen. Hierdoor zijn middeninkomens aangewezen op particuliere verhuurders, die steeds hogere tarieven vragen.
Doordat er toename is van investeerders voor aankoop van tweede- of recreatiewoningen zijn de
prijzen enorm gestegen. Daardoor zijn deze panden niet bereikbaar voor aankoop door starters en
middeninkomens.
Jongeren blijven noodgedwongen langer thuiswonend. De gemeente Vlissingen moet daarom
ingrijpen en in afstemming met de Walcherse gemeenten maatregelen nemen, zodat er weer reële
kansen komen voor iedereen om aan een goed en betaalbaar huis te komen. Huizen zijn om in te
wonen, niet om geld aan te verdienen. De mens en wonen staan centraal. Het moet voor iedereen
mogelijk zijn om een goed, betaalbaar huis te bewonen.

Standpunten:
4.1 De gemeente reguleert de woningmarkt
In Vlissingen bouwen we nieuwe woonwijken met honderden nieuwe woningen, maar met alleen
extra huizen redden we het niet. We moeten ook de grip terugkrijgen op bestaande woningen in de
gemeente Vlissingen, anders gaan beleggers en tweede huis bezitters er mee aan de haal.

  • GroenLinks wil een verbod op tweede woningen. En een woonplicht in de vorm van een huisvestingsvergunning, naar het voorbeeld van Amsterdam: wie een huis koopt in Vlissingen gaat daar ook permanent wonen, of vraagt een verhuurdersvergunning aan, waarmee het huis verhuurd mag worden aan iemand die een huisvestingsvergunning heeft.
  • Vergunningen voor gebruik als tweede woning van huizen die zijn bedoeld voor permanente bewoning worden afgebouwd. Zo voorkomen we dat beleggers huizen opkopen om de prijs vervolgens zo op te drijven dat mensen met midden- of lage inkomens deze woningen niet meer kunnen betalen.
  • GroenLinks wil dat er veel sociale en betaalbare huur- en koopwoningen bijgebouwd worden. De verkoop van sociale huurwoningen wordt zoveel mogelijk beëindigd en gestopt zodra de verhuurdersheffing wordt teruggedraaid.
  • Voor bestaande woningen voeren we een verhuurdersvergunning in. Daarmee voorkomen we zoveel mogelijk dat huisjesmelkers torenhoge huurprijzen vragen aan woningdelers en studenten, en maken we het opdelen van appartementen in kamers minder aantrekkelijk.

4.2 De vraag van inwoners staat centraal

  • GroenLinks wil dat woningcorporaties, particuliere verhuurders, gemeenten en maatschappelijke organisaties per wijk of dorp samenwerken. We willen hiervoor met inwoners in gesprek gaan, zodat er gebouwd wordt naar behoefte, waardoor er doorstroming komt.
  • We willen dat wijken en dorpen weer gemeenschappen worden met hulp van wijkregisseurs. Dat is ook hard nodig omdat het aantal ouderen en dementerenden toeneemt.
  • Een dementievriendelijke omgeving is een veilige omgeving waar mensen elkaar kennen. Ouderen willen graag in hun eigen wijk blijven wonen, dus voor hen willen we dat er aangepaste woningen komen.

4.3 Bepaal zelf hoe je woont

  • GroenLinks wil dat het mogelijk is voor inwoners om samen met een groep medebewoners een coöperatie op te zetten. Hierbij kan de coöperatie/groep zelf bepalen hoe ze wil leven en hoe de omgeving er uit ziet. Bijvoorbeeld: een deeltuin, een gezamenlijke woonkamer of gezamenlijke kinderopvang. Er is gemeenschappelijkheid en democratisch zelfbestuur. Dit is het idee achter de wooncoöperatie.
  • GroenLinks wil dat er mogelijkheid is voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO), waarbij bouwers zelf optreden als projectontwikkelaar. De gemeente kan dit actief promoten en ondersteunen, ook met bestaande gebouwen die een andere bestemming moeten krijgen. Denk aan scholen, kerken en voormalige wijkvoorzieningen.

4.4 Gelijke kansen op een woning

  • Bij het vinden van een huis mag je achternaam geen rol spelen in de kans die je maakt. Daarom pakken we discriminatie en racisme bij makelaars en verhuurders hard aan.
  • Huurders moeten terecht kunnen bij een meldpunt voor discriminatie.

4.5 Wonen is een eerste levensbehoefte

  • Wonen is een eerste levensbehoefte. De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van kwetsbare mensen, zoals dak- en thuislozen en mensen met GGZ-problematiek.
  • GroenLinks wil dat de gemeente Vlissingen in de huisvestingsplannen rekening houdt met de verschillende doelgroepen die een plekje verdienen in hun wijk of buurt.

4.6 Betaalbaar wonen

  • Ondanks beperkingen vanuit het kabinet kiezen we in de gemeente Vlissingen voor betaalbare woningen.
  • GroenLinks wil meer sociale en middel dure huur, inclusief hoge eisen op het gebied van duurzaamheid.
  • GroenLinks wil dat samen met de buurgemeenten afstemming wordt bereikt zodat de startersleningen op Walcheren kunnen worden opgetrokken tot € 275.000.

4.7 Klimaatbestendig wonen

  • Om in de toekomst te zorgen voor een prettige leefomgeving, richten we nieuwe wijken zoveel mogelijk klimaat adaptief in, zodat ze bestand zijn tegen weersextremen als gevolg van klimaatverandering.
  • Met klimaat adaptief bouwen zorgen we voor minder wateroverlast, minder hittestress en minder schade door langdurige droogte. Dat betekent: aanleg van waterbuffers, veel groen en zo min mogelijk asfalt.

4.8 Woningdelen

  • Woningdelen is een goede manier voor veel jongeren, studenten en starters om betaalbaar in onze regio te wonen. Daarnaast hebben veel jongeren er behoefte aan om samen met anderen te wonen.
  • Woningdelen voor ouderen kan aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld in de vorm van woonhofjes, met gezamenlijke voorzieningen. Door deze deelwoningen te bouwen in bestaande buurten brengen we doorstroming op gang. Voor ouderen wordt het dan aantrekkelijker om van een eengezinswoning naar een woning met gezamenlijke voorzieningen te verhuizen.

4.9 Nieuwbouw

  • De gemeente Vlissingen staat voor forse uitdagingen als het aankomt op betaalbaar wonen voor iedereen. Daarom moeten we nieuwe woningen bijbouwen.
  • GroenLinks wil dat er voldoende oog is voor groen bij geconcentreerde nieuwbouw, zoveel mogelijk in bestaande wijken.
  • GroenLinks wil geen verdere aantasting van de open ruimte.
  • GroenLinks wil dat bij verdichting er nadrukkelijk een balans is tussen voldoende nieuwe woningen en een aantrekkelijke, groene leefomgeving die ontmoeting en sociale cohesie bevordert.

4.10 Sociale huurwoningen

  • GroenLinks wil dat er in alle wijken woningen zijn voor iedereen, in een verhouding die recht doet aan de inkomensverdeling in de gemeente Vlissingen.
  • GroenLinks wil dat de wijken een mix zijn van 65-plussers, (jonge) gezinnen, starters, jongeren, studenten en arbeidsmigranten. Hoge- midden- en lage inkomens wonen door elkaar.
  • Woningcorporaties gaan zich inspannen om met huurders te kijken of woningen nog passend zijn bij leeftijd, inkomen of gezinssamenstelling en versoepelen mogelijkheden om in eigen buurt te ruilen. Dwang is daarbij uitgesloten.
  • Tiny houses en flexibele woningen zijn een goede tussenoplossing voor een aantal jaar, maar GroenLinks wil dat er een doorstroming mogelijk is naar een volwaardig huis.

 

5. Toerisme
Toerisme en recreatie zijn belangrijke pijlers voor de Vlissingse economie en maken een wezenlijk
bestanddeel uit van onze samenleving:

  • Zonder toeristen zouden we niet zoveel voorzieningen hebben: winkels, horeca, een grote bioscoop, strandvoorzieningen, voet- en fietspaden.
  • Toerisme en recreatie bieden veel werkgelegenheid: in de horeca en de vakantieparken, maar ook in detail- en groothandel en de landbouw.
  • Minicampings bieden agrariërs goede (neven)inkomsten.

Het toerisme zal de komende jaren nog fors groeien, ook en zeker in Zeeland. De druk van toerisme en recreatie leidt nu in de Walcherse kustdorpen al tot vermindering van leefbaarheid en    tot grote parkeer- en verkeersdrukte. Fietspaden langs de kust zijn in de zomer overvol. Voor horeca ondernemers is het steeds moeilijker om aan personeel te komen. Bovendien verandert het toerisme de laatste jaren sterk:

  • Steeds meer campings verdwijnen en maken plaats voor dure vakantieparken.
  • Het aantal toeristenaccommodaties groeit nog steeds, en steeds meer ook in het binnenland.

De Zeeuwse Kustvisie geeft hiervoor veel te veel ruimte. Ons landschap wordt steeds meer
opgeofferd aan grootse bouwplannen (voorbeelden: Dishoek, het plan van Dormio in
Biggekerke, de dreigende bebouwing van het Nollebos, die is tegengehouden door massaal
protest).
De laatste jaren zien we dat steeds vaker huizen worden gekocht door mensen van buiten en als
tweede huis worden gebruikt. Dit vergroot de druk op de woningmarkt en leidt tot steeds hogere
prijzen. De gemeente Veere heeft al een restrictief beleid, maar in Middelburg en in een groot deel
van Vlissingen is dit niet zo. Vooral in Vlissingen staat een toenemend aantal huizen een groot deel
van het jaar leeg, terwijl jongeren niet aan een woning kunnen komen. Als we niets doen zal
Walcheren de komende jaren steeds meer veranderen in een luxe resort waar vooral rijken kunnen
recreëren.

Standpunten:
5.1 Een gericht toeristisch beleid

  • De drie Walcherse gemeenten ontwikkelen gezamenlijk toeristisch beleid en stemmen ontwikkelingen af.
  • Uitgangspunt voor beleid moet zijn: elke ontwikkeling moet bijdragen aan het welzijn van onze inwoners en daaraan getoetst worden.
  • Voor elke Walcherse kern wordt vastgelegd hoeveel overnachtingen er maximaal mogen zijn in de komende vier jaar, zodat er een duidelijk kader is voor de toetsing van nieuwe plannen.
  • Er zijn voldoende accommodaties in alle prijsklassen, zodat ook mensen met een smalle beurs naar Walcheren kunnen komen.
  • Via het huisvestingsbeleid (zie hoofdstuk 3) wordt een eind gemaakt aan de omzetting van woningen en appartementen in tweede huizen.

5.2 Geen aantasting van de kust en van het landschap

  • Geen enkele verdere bebouwing van de kust en van het achterland ten behoeve van toerisme.
  • Geen omzetting van campings in (duurdere) vakantieparken.
  • Geen uitbreiding van strandhuisjes en van slaaphuisjes op het strand.
  • Het strand is en blijft publieke ruimte. Geen verdere uitbreiding van horeca.

5.3 Betrokkenheid
Actieve betrokkenheid van inwoners bij nieuwe plannen, vanaf het allereerste begin.

 

6. Zorg en welzijn
GroenLinks geeft gezondheid topprioriteit en werkt aan een gemeente Vlissingen waarin iedere
inwoner de zorg krijgt die zij of hij nodig heeft. Hierbij staat GroenLinks voor samenwerking,
vertrouwen en solidariteit. Wij willen een gemeente Vlissingen waar mensen zich thuis voelen en zich betrokken voelen bij elkaar. Niet geld, instituties en organisaties staan centraal, maar de mensen zelf. Dat betekent dat we investeren in preventie in de breedste zin van het woord. Wij geloven namelijk dat voorkomen beter is dan genezen. Gezondheid is meer dan niet ziek zijn.
Zorg, welzijn, wonen en een gezonde, groene leefomgeving gaan hand in hand.
Iedereen wil gezond zijn en zich gezond voelen. Eigen regie en meedoen in de maatschappij zijn
cruciale voorwaarden om dit te bereiken.
De gemeente kan geen mentale- of fysieke beperkingen wegnemen of ziektes genezen. Maar de
gemeente kan wél hulp en adequate zorg bieden, zorgen dat mensen zo lang mogelijk in hun eigen
buurt kunnen blijven wonen.
GroenLinks zet zich in voor inclusieve zorg, dichtbij huis, gebaseerd op vertrouwen.
Inclusieve zorg
Goede zorg moet voor iedereen laagdrempelig en toegankelijk te zijn, ongeacht (culturele)
achtergrond, sociaaleconomische status of beperking. Te vaak vallen kwetsbare mensen tussen wal en schip. Voor veel mensen zijn de eisen die de overheid stelt te hoog. Veel regels en procedures zijn voor laaggeletterden simpelweg te ingewikkeld.
GroenLinks maakt sociale voorzieningen toegankelijk voor iedereen. Lager opgeleiden krijgen
gemiddeld 19 jaar eerder te maken met gezondheidsklachten dan hoger opgeleiden. Zij zijn vaker
eenzaam en vaker ziek. Dit is onacceptabel. Deze mensen vinden het vaak moeilijk informatie van de huisarts of gemeente goed te begrijpen en de juiste beslissingen te nemen. Aandacht voor taal,
laaggeletterdheid en digitale vaardigheden, worden daarom, samen met een aanpak tegen
eenzaamheid, een speerpunt in ons welzijnsbeleid.
Thuis
Iedereen mag zelf kiezen tussen thuis wonen met professionele hulp of kleinschalige woonvormen
waar zorg aanwezig is. Maar liefst 94 procent van de Nederlandse ouderen woont thuis. GroenLinks wil de zorg daarom ‘dichterbij’ organiseren, ‘tussenvoorzieningen’ voor ouderen mogelijk maken en buurtwerk en huisartsen nauwer laten samenwerken bij de monitoring van ouderen zodat zij zelfstandig kunnen wonen.
Vertrouwen
GroenLinks wil dat de overheid vertrouwen in mensen heeft. Te vaak krijgen mensen die hulp het
hardste nodig hebben, het moeilijkst toegang tot die hulp. We stoppen met de onnodige
controledruk, maar vertrouwen op de eigen keuze van mensen en in de kennis en kunde van
zorgprofessionals. Bij een hulpvraag zijn de wensen en behoeften van mensen leidend.
Zorgverleners willen goede zorg kunnen bieden en worden nu te veel belemmerd door registraties
die zijn gebaseerd op wantrouwen. We stoppen met onnodige administratie en controledrift en
maken zorgprofessionals weer baas van hun eigen werk.
Vrijheid om samen zorg te organiseren
Zorg is geen markt. We dringen de marktwerking terug en stellen samenwerking tussen
zorgorganisaties en zorgprofessionals voorop. Niet de laagste prijs maar de hoogste kwaliteit moet
leidend zijn. Gemeenten moeten de vrijheid nemen en het vertrouwen van de overheid krijgen om
aanbestedingstrajecten voor de lokaal of regionaal georganiseerde zorg te schrappen en op een
andere manier te financieren. Dit kan helpen in het terugdringen van de administratielast. Ook kunnen we zo voorkomen dat zorgorganisaties die zeer specialistische zorg aanbieden moeten
sluiten, of dat de zorg steeds weer bij een andere aanbieder wordt ondergebracht.

Standpunten:
6.1 De mens staat centraal

  • GroenLinks wil dat de sociale uitdagingen binnen de gemeente integraal worden opgepakt. Met GroenLinks in het gemeentebestuur werken de aandachtsgebieden jeugd, zorg, participatie en wonen intensief samen.
  • Een goede gezondheid begint bij een gezonde, sociale leefomgeving, werk en inkomen, een veilige plek om te wonen en zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Het thema zorg is daarom onlosmakelijk verbonden met andere beleidsterreinen.
  • GroenLinks kijkt met een brede blik naar stad en dorpen en kijkt samen met inwoners en professionals naar wat er nodig is om het welzijn en de gezondheid van mensen te verbeteren. Zo werken wij aan een veilige basis voor iedereen.
  • GroenLinks wil een bijpassende vorm van financiering en verantwoording ontwikkelen, waarbij de kwaliteit van de zorg voorop staat, in plaats van controle en regeldruk.

6.2 Voorkomen is beter dan genezen
GroenLinks zet in op een sterk preventief beleid en het verkleinen van gezondheidsachterstanden.

  • Een goede gezondheid begint bij gezond leven en daarmee het voorkomen dat zorg nodig is.
  • Echte gezondheidswinst boeken we daarom buiten het terrein van de gezondheidszorg, bijvoorbeeld met een zinvolle dagbesteding, een groene leefomgeving, schone lucht, gezond eten en sociale cohesie in de wijk.
  • GroenLinks Vlissingen werkt aan voldoende collectieve voorzieningen, cultuur, sport en een aanpak tegen eenzaamheid.
  • GroenLinks zet zich in tegen (sociale) ongelijkheid en gezondheidsachterstanden, door ook extra aandacht voor taalachterstanden, digitale vaardigheden en laaggeletterdheid te hebben.

6.3 Samenwerking tussen zorgaanbieders
De financiële tekorten in de zorg leiden te vaak tot discussie over financiële verantwoordelijkheid, in
plaats van over de inhoud. Oplossingen worden vaak binnen het budget van verschillende wettelijke kaders gezocht. Hierdoor komen partijen terecht in discussies over wie wat moet betalen. Partijen denken daarbij vooral vanuit de eigen- en niet vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dit leidt tot afschuifgedrag. Denk aan GGZ-cliënten die begeleiding krijgen via de gemeente en GGZ-behandeling gefinancierd door de zorgverzekeraar. Of wanneer minderjarigen GGZ-hulp ontvangen vanuit de gemeente, maar nadat zij 18 jaar worden onder de zorgverzekeraar vallen. Dit kan de continuïteit van zorg belemmeren.

  • Kwaliteit is het uitgangspunt, in plaats van concurrentie op basis van tarieven.
  • Zorg en winst horen niet bij elkaar. GroenLinks stelt samenwerking voorop. Meer samenwerking binnen de zorg en het sociaal domein levert bovendien niet alleen kwalitatief betere hulp- en ondersteuning op, maar is ook kostenefficiënt.
  • Een integrale visie gericht op samenwerking, waarbij budgetten worden gebundeld, kan de kwaliteit van zorg en ondersteuning verbeteren en tegelijkertijd de kosten beheersen.

 

6.4 Eén casusregisseur
Wanneer er sprake is van een gezin met meerdere problemen, werken wij volgens het principe ‘’één gezin, één plan, één regisseur”.

  • Sommige inwoners kampen met hulpvragen op meerdere leefdomeinen. Bijvoorbeeld over opvoeding, geestelijke gezondheid, schuldhulpverlening en wonen. De gemeente biedt hulp en ondersteuning door samen te werken en stuurt mensen niet van loket naar loket.
  • Als een gezin meerdere problemen heeft kan een casusregisseur ervoor zorgen dat er goede samenwerking is tussen de verschillende hulpverleners. Dat voorkomt onduidelijkheid bij het gezin en bij de betrokken de hulpverleners.

6.5 Onze jeugd verdient een kansrijke start
Een veilige jeugd is cruciaal voor een kansrijke start. De gemeente Vlissingen zet daarom in op
preventie, culturele sensitiviteit en nauwe samenwerking met huisartsen, verloskundigen en
onderwijsinstellingen. De eerste duizend dagen zijn cruciaal voor een kansrijke start. Kinderen uit
gezinnen met armoede, taalachterstand of een ongezonde leefomgeving maken nu nog vaak een
valse start. Kinderen en jongeren met een migratieachtergrond en hun ouders vinden vaak moeilijk
hun weg naar Jeugdhulp wanneer ze die nodig hebben. Dit wijst erop dat het moeilijk is om deze
gezinnen in een vroeg stadium te helpen.

  • GroenLinks wil investeren in de jeugd door in te zetten op preventie en samenwerking met belangrijke partners zoals de huisarts en geboortezorgprofessionals.
  • GroenLinks zet in op samenwerking met de GGD die voorlichting geeft aan scholen.
  • GroenLinks wil jongerenwerk, vrijwillige burgeradviseurs en buurtmoeders in de wijk, deze moeders geven andere moeders raad en ondersteuning en weten bij welke instanties een inwoner terecht kan voor hulp bij bepaalde problemen. Ze hebben contacten met de gemeente, peuterspeelzalen, het onderwijs en (jeugd)zorgorganisaties. Ook hebben zij informatie over activiteiten en cursussen in de buurt.
  • Er is te weinig aandacht voor kinderen met een licht verstandelijke beperking. GroenLinks zet zich daarom in voor meer kennis en expertise in de (jeugd)hulpverlening voor deze groep.
  • Kinderen (en ouders) met een licht verstandelijke beperking (LVB) lopen vaak tegen problemen aan op school of het werk, omdat hun beperking niet wordt herkend of erkend door hun omgeving.
  • Problematiek van mensen met een LVB kunnen we verminderen door tijdige signalering, begeleiding op school, besef bij de werkgever en ondersteuning vanuit de directe omgeving.
  • Er zijn structurele financiële en personele tekorten in de jeugdzorg. Dit is iets wat landelijk opgepakt moet worden. GroenLinks wil dat de gemeente Vlissingen samen met andere gemeenten optrekt en hiervoor bij het Rijk aandacht vraagt.

6.6 Persoonsgebonden budget
Mensen die dat aankunnen, krijgen de mogelijkheid van een integraal persoonsgebonden budget
(pgb) voor alle aspecten van hun leven. Met andere woorden: een pgb voor zorg, werk, wonen en
onderwijs.

  • Eigen keuze is voor GroenLinks een belangrijk uitgangspunt.
  • Het persoonsgebonden budget (pgb) is een belangrijk instrument. Het biedt mensen maximale zeggenschap over hun eigen zorg. Wel vraagt het blijvend aandacht voor misbruik door nepzorgverleners.
  • Wat GroenLinks betreft wordt het pgb daarom verder uitgebreid.

6.7 Mensen met geestelijke gezondheidsproblemen
GroenLinks zet zich in voor mensen met geestelijke gezondheidsproblemen. We willen dat deze
mensen zicht thuis voelen in de wijk en zetten in op hulp en ondersteuning die dat mogelijk maakt.

  • De Gemeenten zijn verantwoordelijk voor GGZ-begeleiding en beschermde woonvormen, want een oplossing begint op een plek waar mensen zich veilig en thuis voelen. GroenLinks streeft naar een divers aanbod van verschillende vormen van begeleid wonen en wil voldoende inloopcentra, GGZ-informatiepunten en time-outvoorzieningen voor mensen in crisis die even op adem willen komen. Zo vergroten wij de weerbaarheid van deze mensen.
  • Dit streven vraagt om voldoende kennis van GGZ-problematiek binnen buurtteams,
  • GroenLinks wil intensieve ambulante begeleiding en betere samenwerking met de GGZ en zorgverzekeraars.
  • Begeleiding en behandeling moeten op elkaar aansluiten, niet los van elkaar worden georganiseerd.
  • Investeren in begeleiding van voormalig dak- en thuislozen en GGZ-cliënten om terugval te voorkomen. Er is onvoldoende zorg aan huis waardoor dak- en thuislozen op het moment dat zij doorstromen naar een eigen woning weer terugvallen. Met voldoende begeleiding kunnen voormalig dak- en thuislozen werken aan een toekomst.

6.8 Mantelzorgers
Mantelzorgers nemen maar liefst 75 procent van de zorg thuis voor hun rekening. Veertig procent
van de mantelzorgers is matig of ernstig belast, toch vragen zij niet gauw om hulp. Overbelasting ligt daardoor op de loer.

  • GroenLinks wil dat mantelzorgers beter ondersteund worden. We betrekken mantelzorgers bij de zorgvraag, zetten tijdig ‘respijtzorg’ in en maken ons hard voor betaalde aanwezigheidszorg, zodat zij niet overbelast raken. Er komt ook meer aandacht voor jonge mantelzorgers. Het moet voor mantelzorgers makkelijker worden een dag of weekend vrij te nemen en als het nodig is, extra respijtzorg te krijgen.
  • Het vinden van de aanwezigheidszorg is vaak moeilijk. Familie of vrijwilligers zijn niet altijd beschikbaar. En de mantelzorger is vaak terughoudend in het doen van een beroep op een vrijwilliger. De mantelzorger kan hierdoor overbelast raken. Met als gevolg dat de persoon met een beperking niet langer thuis kan blijven wonen, waardoor opname in een instelling nodig is.

6.9 Goed werkgeverschap, fatsoenlijke loon, goede arbeidsvoorwaarden
Instellingen die door de gemeente gesubsidieerd of gecontracteerd worden, moeten zorgen voor
goed werkgeverschap en een fatsoenlijk loon, goede arbeidsvoorwaarden.

  • Erkenning en waardering gaat verder dan alleen een hoger salaris. We maken afspraken met aanbieders om te zorgen dat zorg- en welzijnspersoneel betere arbeidsvoorwaarden en - omstandigheden krijgen en we brengen de administratieve regeldruk omlaag.
  • Ook willen we onderzoeken of we op andere manier een baan in de zorg aantrekkelijker kunnen maken, bijvoorbeeld door voorrang te geven op een huurwoning. Daarnaast kunnen we als gemeente het werken in de wijk aantrekkelijker en makkelijker maken voor professionals.
  • GroenLinks wil dat er logistiek goede verbindingen en een logische basisstructuur in de wijken zijn voor samenwerkende professionals in de wijken.
  • We willen het werk voor professionals gemakkelijker maken. Bijvoorbeeld door het inrichten van plekken waar personeel even pauze kan houden. Bijvoorbeeld een koffiehoek voor de wijkverpleegkundige in een buurthuis.

 

 

6.10 Cliënten zijn volwaardige gesprekspartners

Als we beleid maken op het gebied van jeugd, welzijn en zorg, zijn de groepen om wie het gaat altijd volwaardige gesprekspartner.

  • Sociaal beleid kan niet zonder de inbreng van degenen voor wie dat beleid bedoeld is. Ervaringsdeskundigen zijn onmisbaar in de zorg. Zij weten immers uit eigen ervaring wat wel werkt en wat niet werkt en kunnen mensen helpen met de weg naar herstel.
  • De professionele inzet van ervaringsdeskundigheid gebeurt al langer in de GGZ, maar nog maar zeer beperkt in het sociaal domein.
  • GroenLinks wil niet alleen mensen met een zorgvraag actief betrekken als gesprekspartner, maar ook meer gebruik maken van (professionele) ervaringsdeskundigen.
  • GroenLinks wil met jongeren in overleg om te bepalen wat er voor hen nodig is, een groene omgeving, sociale interactie, uitgaansmogelijkheden etc.

6.11 Kwaliteit van leven
Kunst en cultuur zijn essentieel voor de kwaliteit van het leven, juist ook in de zorg. Kunst spreekt de taal van de emotie en draagt bij aan individuele ontplooiing, welbevinden en gezondheid.

  • GroenLinks stimuleert de verbinding tussen zorg en welzijn en kunst en cultuur. Dit doen we door het (financieel) aanmoedigen van projecten zoals muziek maken met mensen met dementie, kunstprojecten met GGZ-cliënten of de organisatie van muziek- en theateroptredens in instellingen en huizen voor ouderen.
  • Hierbij kan ook de verbinding en de samenwerking met bibliotheek worden gemaakt.

6.12 Toegankelijkheid
We zetten vol in op de uitvoering van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een
beperking. Gemeentelijke gebouwen, voorzieningen en (digitale) informatie maken we
toegankelijker. Dit doen we via een concreet plan van aanpak op diverse leefgebieden. We hebben
speciale aandacht voor kinderen met een handicap.

  • Sinds 2016 geldt het VN-verdrag handicap in Nederland. Het doel van dit verdrag is dat de positie van mensen met een beperking verbetert. De uitvoering van het verdrag gebeurt deels op landelijk niveau, toch is er lokaal veel ruimte tot verbetering. De uitvoering is tot nu toe te vrijblijvend geweest.
  • GroenLinks wil hier nog een flinke stap voorwaarts in zetten. GroenLinks wil dat kinderen met een handicap, niet in sociaal isolement leven, en dat zij in de buurt naar school kunnen en sportclubs en speeltuinen toegankelijk voor hen zijn.

 

7. Kunst en cultuur
Kunst geeft een beeld van de diversiteit in Vlissingen, het is een visitekaartje voor onze gemeente.
Veel kunst ontstaat door de mogelijkheden die de kunstenaars krijgen. De inspiratie van de stad, het landschap en het water en licht. Het rauwe Vlissingen was altijd al een inspiratiebron voor dichters en schilders. Kunst is de tegenhanger van het efficiency-denken en de verruwing van het
maatschappelijk debat. Kunst inspireert een progressieve solidaire samenleving. Wij zijn trots op ons lokale culturele erfgoed en zorgen daar goed voor. Bij een open stad hoort ook een bruisend
cultureel aanbod. GroenLinks vindt het daarom belangrijk dat alle kinderen al jong toegang hebben
tot cultuur, onafhankelijk van het inkomen van hun ouders. Ook in onze gemeente met een Artikel
12-status zijn er soms moeilijke keuzes gemaakt. Een volledige afbraak van cultuur mag hier nooit
een onderdeel van zijn. Gemeente Vlissingen moet kunstenaars omarmen en hun de mogelijkheid
bieden om een bestaan op te bouwen en met hen het gesprek aangaan. Investeren in kunst en
cultuur mag niet langer als sluitpost van een begroting gezien worden. Mensen die werken in de
culturele sector leveren een grote bijdrage aan de economie en aan de leefbaarheid en de beleving
van het leven in Vlissingen, op Walcheren en in Zeeland. Juist op dit gebied moeten we verder kijken dan binnen de eigen gemeentegrenzen, zodat we voorzieningen in stand houden.

Standpunten:
7.1 Meer ruimte voor kunst en cultuur
We moeten in de gemeente Vlissingen meer ruimte maken voor kunst en cultuur, plekken waar
kunstenaars samen met inwoners kunnen experimenteren. De samenleving profiteert ervan als we
kunstenaars betrekken bij herinrichting van de openbare ruimte en de sociale binding in de
samenleving.

  • GroenLinks wil dat de gemeente zich inzet voor de kunst en cultuurbeoefenaars die in Vlissingen wonen, door het faciliteren van werkruimtes, tentoonstellingsruimtes en het verlenen van opdrachten.
  • GroenLinks zet zich in om te komen tot samenwerking en afstemming met de gemeenten Middelburg en Veere op cultuurgebied.
  • GroenLinks wil dat na onderzoek vanuit het accommodatieplan een multifunctionele ruimte voor muziek, toneel en theater in het centrum van Vlissingen wordt gerealiseerd. Hierin moet ruimte zijn voor een poppodium, als voortzetting van De Piek.
  • Dit centrum moet samenwerken met accommodaties in Middelburg (Concert- en Gehoorzaal, Oostkerk) en Veere (Grote Kerk) en met de Sint Jacobskerk en afstemmen over welke plek de beste is voor welke activiteit.
  • GroenLinks zet zich in voor versterking en ondersteuning van de instituties die belangrijk zijn voor het culturele klimaat. Tegelijkertijd onderkennen wij de afhankelijkheid van degene die zo’n instituut leidt. Input van professionele kunstenaars is hierbij een voorwaarde.
  • GroenLinks zet zich in voor kunst en cultuur in de wijken en kernen, met meer aandacht dus voor de lokale makers. Elke wijk en kern zou toegang moeten hebben tot kunst en cultuur die verbindt, inspireert en vernieuwt.
  • GroenLinks wil dat een opdrachtenbeleid geformuleerd wordt waarbij professionele kunstenaars de mogelijkheid krijgen om hun inkomen (of een gedeelte ervan) te verwerven. Dat versterkt het vestigingsklimaat voor de creatieve sector;
  • Natuurlijk wil GroenLinks de festivals blijven faciliteren. Niet alleen met het motief om de economie hiermee te stimuleren (dat is mooi meegenomen) maar meer om de mensen die in Vlissingen en in Zeeland wonen te laten genieten van concerten, tentoonstellingen enzovoorts. Festivals van fanfare tot modern klassiek.

 

8. Vlissingen van en voor iedereen
GroenLinks staat voor vrijheid. In een open samenleving kun je zijn wie je bent en zeggen wat
je vindt. Burgers moeten worden uitgenodigd en gestimuleerd om mee te doen.
De overheid moet dienen, reguleren en ondersteunen waar dat nodig is. Medewerkers moeten
getraind worden op die rol. Voordat er plannen op tafel komen: eerst luisteren, praten en ideeën
verzamelen, waarbij de gemeente uiteraard wel de (juridische en financiële) kaders moet aangeven.

Standpunten:
8.1 Discriminatie voorkomen en bestrijden
Vlissingen is voor iedereen een gastvrije gemeente. Hier geldt Artikel 1 van de Grondwet:
“Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, LHBTIQ+, of welke grond dan ook, is niet toegestaan”.
De burgemeester wordt verantwoordelijk gehouden voor het diversiteits-, emancipatie-, en
discriminatiebeleid. Omdat de burgemeester boven de partijen staat en zijn of haar portefeuille over
de kern van onze grondwet gaat, is hij of zij het beste in staat om deze verbindende rol te vervullen.

  • Gemeentelijke medewerkers krijgen training om signalen van discriminatie bij inwoners op te pikken en op de eigen werkvloer te voorkomen.
  • Bij de aanpak van discriminatie werkt de gemeente intensief samen met het (regionale) Anti- Discriminatie Bureau. Samenwerking is verplicht en kost € 0,38 per inwoner. Om voor die investering zo veel mogelijk resultaat te bereiken trekken wij in het antidiscriminatiebeleid samen met hen op.
  • Het personeelsbestand van de gemeente is een afspiegeling van de lokale samenleving. De gemeente voert daarom een diversiteitsbeleid.
  • GroenLinks is ervan overtuigd dat een diverse gemeentelijke organisatie onderlinge acceptatie en een goed werkklimaat ten goede komt. Iedere instelling die subsidie van de gemeente Vlissingen ontvangt maakt werk van diversiteit.
  • Vlissingen speelde een grote rol in de slavernij, waarvan de gevolgen nog dagelijks zichtbaar zijn, ook bij huidige inwoners. Het gemeentebestuur moet hier recht aan doen door officiële excuses uit te spreken.

8.2 Een bestuur dat burgers serieus neemt
GroenLinks wil dat alle burgers mee kunnen denken om de plek waar ze leven, wonen, werken en
ontspannen vorm te geven. Het gemeentebestuur werkt actief mee aan nieuwe initiatieven van
burgers ter verbetering van hun eigen buurt. Wij praten met elkaar en niet over elkaar om
problemen op te lossen.

  • Inwoners van de gemeente Vlissingen kunnen in een vroeg stadium al meepraten over veranderingen in Vlissingen, Souburg of Ritthem.
  • De gemeente ontwikkelt nieuwe ideeën samen met burgers. Meepraten en invloed uitoefenen begint in de wijken.
  • Met burgerinitiatief krijgen de inwoners van Vlissingen de mogelijkheid om punten op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
  • Inwoners krijgen het recht om een alternatieve aanpak voor te stellen voor publieke doelen in hun omgeving. Vaak kunnen inwoners een buurthuis, of gemeenteplantsoen beter onderhouden als zij dit samen doen. Inwoners krijgen het recht om deze voorstellen te doen en krijgen de garantie dat deze worden besproken in de gemeenteraad.
  • Gemeente Vlissingen ondersteunt haar inwoners bij eigen initiatieven en doet dat waar nodig ook proactief. Zo voorkomen wij een tweedeling tussen proactieve wijken en reactieve wijken.
  • De Gemeente overlegt met wijk- en dorpsraden van Vlissingen, Souburg en Ritthem over voldoende betaalbare buurtcentra.
  • De gemeente overlegt regelmatig met organisaties in de gemeente Vlissingen om te weten wat er speelt.
  • Gemeentebestuurders en ambtenaren komen ook “buiten”, zodat medewerkers weten wat er leeft in Vlissingen, Souburg en Ritthem.
  • Vrijwilligerswerk wordt goed ondersteund.

8.3 Gastvrije gemeente
Een open samenleving betekent ook een gastvrije samenleving.

  • GroenLinks wil dat de Gemeente Vlissingen een veilige haven biedt aan mensen die op de vlucht zijn voor oorlog of onderdrukking. Statushouders zijn tijdens hun inburgeringsprocedure onderdeel van de gemeente Vlissingen. Dat vraagt inzet van beide partijen. De gemeente Vlissingen werkt actief aan het draagvlak voor statushouders en vluchtelingen onder inwoners door hen goed te informeren en met hen te overleggen.
  • Statushouders beginnen direct na aankomst in de gemeente met een taalcursus en als het mogelijk is (vrijwilligers-)werk om de integratie te versnellen.
  • GroenLinks wil dat statushouders na toewijzing naar de gemeente Vlissingen zo snel mogelijk woonruimte en integratiebegeleiding krijgt.
  • De gemeente voert regie over de inburgering, samen met de statushouder.
  • Uitgewezen asielzoekers in nood krijgen van de gemeente ondersteuning en tijdelijke opvang.

8.4 Internationale werknemers
Met de economische welvaart en ontwikkelingen van bedrijven trekt de arbeidsmarkt ook
internationale werknemers aan. Als het gaat om huisvesting van de mensen die hier komen werken
dan is het belangrijk dat wij als gemeente daar ook goed over nadenken. En ook de internationale
werknemers net als de bedrijven verwelkomen. Wantoestanden in de huisvesting moeten we
tegengaan en zoveel mogelijk terugdringen.

  • De gemeente ontwikkelt samen met aanbieders voldoende en geschikte woonruimte voor internationale werknemers.
  • Bij huisvestings-ontwikkeltrajecten worden buurtbewoners betrokken en kunnen meedenken en praten.

8.5 Een transparant en integer bestuur
Het gemeentebestuur informeert haar inwoners over wat er wel en niet is bereikt en wat dat
heeft gekost. De Gemeente Vlissingen richt zich in de verantwoording van het beleid op haar
inwoners. De inwoners van gemeente Vlissingen hebben er recht op te weten waar
gemeenschapsgeld aan wordt uitgegeven. Naast de accountant is er een auditcommissie. Deze
bestaat uit raadsleden die de doelmatigheid en doeltreffendheid van de investeringen van de
gemeente controleren. Daarmee kan duidelijk worden of de gemeentelijke middelen efficiënt zijn ingezet om de juiste doelen te bereiken. Als verdiepend onderzoek nodig is dan kan de rekenkamer
worden ingezet. Er is een openbaar subsidieregister zodat iedere inwoner kan zien wie subsidie van de gemeente ontvangt. Het vertrouwen in de democratie gaat de gemeente Vlissingen aan het hart.
 Raad, college en ambtelijke organisatie laten in ieder geval eens per raadsperiode haar
integriteit doorlichten.
 Het publieke belang staat voorop. Transparantie en integriteit horen bij elkaar.
 Iedere politicus moet integer te zijn en wij houden dit scherp in de gaten.
 Gemeente Vlissingen stelt de gegevens die zij verzamelt beschikbaar als open data die niet
herleidbaar zijn tot personen.

8.6 Goede dienstverlening
Medewerkers aan het loket zijn klantvriendelijk, denken mee en kennen hun inwoners.
Wij vragen onze inwoners tips voor een betere dienstverlening. De tevredenheid over de
dienstverlening van de gemeente wordt regelmatig gemeten en verbeteringen worden snel
doorgevoerd. Iedereen heeft gemakkelijk toegang tot gemeentelijke informatie. De informatie wordt
vraaggericht en goed vindbaar aangeboden. Ook voor inwoners die geen internet hebben is
informatie van de gemeente gemakkelijk te verkrijgen in het gemeentehuis, wijkposten en via lokale
media.

  • De gemeente biedt dienstverlening zoveel mogelijk digitaal aan. Mensen die behoefte hebben aan rechtstreeks contact en/of niet om kunnen gaan met de digitale dienstverlening blijven wij natuurlijk helpen aan het loket. Een persoonlijke benadering en sommige handelingen blijven noodzakelijk, denk aan paspoort etc.
  • Nieuwe inwoners krijgen een welkomstpakket van de gemeente met daarin onder andere informatie over duurzaam wonen en leven.

8.7 Financiële positie
Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt om de negatieve financiële positie van Vlissingen om te
buigen. De schuldenlast is voor een deel teruggedrongen. Dat is nog niet genoeg. Ook de komende
raadsperiode houden wij er rekening mee dat we onder toezicht van het rijk en provincie staan.

  • Bij alle verdere ontwikkelingen houden we ons aan de voorwaarden die aan een Artikel 12-gemeente worden gesteld. Zo groeien we weer naar het positief vereiste minimum van de algemene reserve.
  • Met de hand op de knip besturen is noodzakelijk om binnen de afgesproken termijn het niveau van het Gemeentefonds te bereiken.